Armband, trädgård och lite trädgårdskonst!

Besök av pysselkompis igen, som påpekade att nu var det minsann länge sen igen. Och det var det, hela tolv dagar idag sedan jag gjorde det sista inlägget!
Har liksom hållit till i trädgården mest och även gjort en del armband, även sytt om en del armband, så tiden liksom rusade iväg. Det blev som förra våren, allt kommer samtidigt!
P1070256
Det här är ett armband jag sytt om till en viss ”Rozie”, hoppas hon blir nöjd med detta armband.
Wraparmband, brons och frost.
Dessa två är gjorda i bronsfärgade och frostiga vita pärlor, och knappar från mina gömmor. Det till vänster är beställt, så jag hoppas han som ska få det blir nöjd. 🙂
P1070266
Midsommarblomster redan i början på juni är kanske lite skumt, åtminstone här. 😉

P1070268

Häggen har börjat blomma också, lite tidigt. Men så himmelskt vacker! 🙂

P1070271

Blommor från rabatten, tror de heter solöga, i alla fall kallade min svärmor dem så.

P1070265

Klematisen har spridit sig till rabatten, väldigt vacker blå nyans på dessa. Inte så bra foto, man ser inte hur vacker den egentligen är, får fota lite mer senare.

P1070264

Rödrosa blommor, som jag också har glömt namnet på. Med som en mossa som de växer från.

P1070270

Minnesförlust som jag drabbats av, så kan inte namnet på denna blå blomma heller. Men den är vacker men inte särskilt rolig eftersom den sprider sig ganska ordentligt och tar över helt i rabatten.

P1070263

Och så har konstnären i trädgården varit framme, det vill säga jag! Såg en bild på Facebook som såg så rolig ut, men hittade tyvärr ingen rolig vacker kaffekanna. Bara denna i rostfritt stål som ju tål att stå ute, piffade till handtaget med några billiga färgglada pärlor. Och i tuten har jag glasprismor så det ska se ut som om det rinner ut ur kannan. Kul idé men min blev inte lika vacker, min gubbe fick hjälpa mig lite med ”installationen”! Och tittar man riktigt noga på kannan så ser man mig där i fotartagen och en aprikos storpudel! 😉

Och till sist kan jag ju visa vad pyssekompis och jag började på igår kväll, så här ser det ut ”in progress” så att säga. Väldigt roligt att se det liksom växa fram. Ska ta bilder sen när de är färdiga.

Ja, det blev lite bildbombning idag, blir så när man inte håller ordning på sin blogg! 😉

P1070257

Det här inlägget postades i blommor, Snö och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Armband, trädgård och lite trädgårdskonst!

  1. Pia Carlsson skriver:

    Åh vad häftig kaffepannan är! Vilken kul grej 🙂 Du gör så fina saker!
    Ha det bra 🙂

    Gilla

    • bibbipson skriver:

      Tack! Ja, det var en idé jag hittade på FB. Tyckte dock inte den blev lika fin som på bilden på FB, men den får duga. Tack! Ja, det blir lite armband gjorda här. 🙂

      Gilla

  2. lenairene skriver:

    Så himla fina armband! Är de till salu?

    Gilla

    • bibbipson skriver:

      Tack! Ja, en del av dem är det. Men jag kan göra ett nytt till dig om det är ett som jag redan sålt. Vilket var du intresserad av? 🙂

      Gilla

      • lenairene skriver:

        Hittade ett i ett tidigare inlägg. Lila färger , ett wraparmband, tre varv. Det tycker jag är jättefint!

        Gilla

      • bibbipson skriver:

        Ok! Jätteroligt! Jag kan göra ett sånt till dig om du vill. Jag tar 150kr plus frakt(vanligt brevporto).
        Du kan maila mig så får vi komma överens där lite mer. 🙂

        Gilla

      • bibbipson skriver:

        Jag har skickat ett mail till dig. Behöver ditt mått på handleden så att jag vet hur långt armbandet ska bli. Hör av dig på mailen. /Birgitta

        Gilla

  3. bibbishantverk skriver:

    Det är då en jädra tur att vi har pysselkompisen som skakar liv i dig mellan varven *S*.
    Kom ihåg att tacka henne för det från oss.
    Härliga bilder. Kaffepannan var kanoners. Jag såg först inte att det var pärlor utan trodde det var vatten. Tänkte att den kannan var väl lite för liten för att vattna rabatten med *S*. Men vilken himla fin ide med kannan. Den pryder sin plats i rabatten.
    Armbanden är som vanligt så rackarns snygga.

    Gilla

    • bibbipson skriver:

      Hihi! Ja, hon är bra att ha, jag ska hälsa henne det om hon inte läser här. 🙂
      Ja, kaffepanneidén hittade jag på FB, men tycker nog inte att den blev riktigt så bra som på bilden där, men den har ”retat” en hel del redan. 😉
      Tackar för att du tycker om mina armband.

      Gilla

  4. Blåst af Kuling skriver:

    Hahaha! En viss ”Rozie”! Henne känner jag ju allt och vet att hon blir jättenöjd. Så vackra armband och bilder. Vilken underbar kaffepanna! 😀
    Kram 😉

    Gilla

    • bibbipson skriver:

      Ja, jag hoppas du blir nöjd med det ”nya” armbandet. Skickar det så fort jag blir klar med ditt ”nostalgiarmband” också.
      Kaffepanneidén hittade jag på FB, men blev ju så klart inte lika frän som på bilden därifrån. 🙂

      Gilla

  5. Jag skriver:

    Vilken rolig vattenkanna! Himla fyndigt och bra pysslat! Vårkrage heter den gula och det var även min svärmors favorit. Vallört heter den med blå klockor och ja, den sprider sig som ogräs och lägger sig gärna på andra växter. Men färsk är den jättevacker. Jag grävde för nåt år sedan bort ett stort bestånd kring en sten och oj vad jag grävde, de har tjocka djupa rötter! Visst är midsommarblomstret tidigt i år, blommade redan för två veckor sedan i Hudik när vi var där. Kan den rosa vara mossflox? Ett namn som bara dyker upp, vet inte hur den ser ut. Fina bilder!

    Gilla

    • bibbipson skriver:

      Ja iden hittade jag på FB, men tycker inte den blev lika bra som på bilden därifrån, men, men.
      Tack för att jag fick namnen på alla blommorna! Ja, Vallört är jättefin ”färsk” men blir sedan jättetråkig. Brukar försöka slita bort alla nya skott så den håller sig på plats.
      Mossflox låter bra, tror att det är det är rätt namn på den.
      Ja, hittils har flera frågat vad jag gjort med kaffepannan! 😉

      Gilla

  6. Vilka nya fina armband! Jag älskar mitt lila wraparmband som jag köpte av dig. Det väcker uppmärksamhet av folk som ser mig ha det på mig. Blir säkert fler köp av mig längre fram. Fina bilder på alla blomster och vattenkannan blev ju verkligen en tuff bild!

    Gilla

    • bibbipson skriver:

      Åh! Tackar så mycket! Roligt att du tycker om armbandet fortfarande. Ja, du får säga till när du är intresserad av något senare. 🙂
      Tack för att du tycker om mina bilder och min lite knasiga trädgårdsidé! 😉

      Gilla

  7. Louise skriver:

    Låter så trevligt att ha en ”pysselkompis”. Faktum är att jag skulle gärna ha en ”junta” av vänner som pysslar tillsammans, åtminstone en gång i månaden. Man kan ju kalla det för ”syjunta” men man behöver ju inte just sy. Kanske snarare en ”Hantverksgerilla” … hehe

    Vi var några unga tjejer som träffades regelbundet under 80-talet när stickning var så i ropet. Jätteroligt hade vi, och unga var vi. Ålder har nog egentligen inget med det här att göra. Handlar nog mest om trend och mode!
    Dessvärre har väl handarbete inte så hög status bland unga just idag. Lite synd kan jag tycka …

    Så rolig idé med den där kannan. Just en sådan som du visar på bilden minns jag från barndomen. Hemma hos oss använde mina föräldrar den som vattenkokare helt enkelt, eftersom de hellre bryggde kaffe än kokade. De satte kannan med vatten på spisen och så pep den när det kokade. Sedan bryggde de kaffet genom melitta-tratten ner i en ”TV-termos”, som det kallades då … 😉
    Mormor däremot, hon fortsatte att koka sitt kaffe hela sitt liv, men hon hade en riktigt fin kopparkanna för ändamålet. Hon kokade upp kaffet i kannan, lyfte av det från plattan och lät sumpen sjunka … 😀
    Lärde mig aldrig att tycka om kokkaffe, och magen gillar det inte lika bra som det bryggda … men doften av kokkaffe är oslagbart … 🙂 Det var mormors kafferep med väninnorna som gjorde att jag ville lära mig att dricka kaffe. Det dukades med koppar och fat i finrummet, och 7 sorters kakor, grädde och socker som man ”drack på bit” … gärna från fat, för att det heta kaffet skulle svalna lite. Det var så mysigt kring bordet, med småprat om allt möjligt, skrammel med kopparna när någon rörde om lite … doften … mmmm

    Hoppsan! Den där kannan satte igång mig ordentligt tror jag. Nu måste jag släppa det här och göra mig i ordning för 60-års firande i grannkommunen Nyköping.
    Kram

    Gilla

    • bibbipson skriver:

      Ja, jag tyckte den där kannan var ”rejäl”, rostar inte i första taget i alla fall! Roligt att du hade haft en sån i ditt föräldrahem. Det var nog vanligare förr med kokkaffe tror jag.
      Jag och min ”pysselkompis” träffas inte så där jätteregelbundet eller så, det blir när dom har tid att komma eftersom dom jobbar. Men oftast en gång i veckan ca. Och så kan jag avslöja att pysselkompis är ganska mycket yngre än jag, men roligt har vi.
      Sen träffas jag och min marknads-kompis ibland och då blir det lite mer pysslande och utbyte av ideér, alltid roligt! Henne har jag känt sen vi gick i tredje klass.
      Nja, det där med att handarbete, stickning och virkning, inte är så populärt nu måste jag nog säga emot dig om. Det har blivit jättepoppis bland unga att både virka, sticka och ”pärla” nuförtiden. Handarbete har fått ett uppsving, man ser det bland annat på FB, där det poppat upp jättemycket grupper just för olika handarbeten. Det är jätteroligt, trodde också jag att det var dött för ett tag sen, men nu håller jättemånga unga på med det.
      Hoppas du hade roligt på 60-års firandet! 🙂
      Glömde nämna att jag tyckte ”Hantverksgerilla” lät så fränt! Ser framför mig ett vilt gäng i full färd med att uttrycka sig i olika hantverk av alla de slag! 😉

      Gilla

      • Louise skriver:

        Roligt om jag hade fel angående ”pysslande” ungdomar. Jag har själv inte märkt något uppsving av den klass som var på 80-talet, men det är ju toppen om det ändå finns ett sådant … 🙂

        Du fick mig att skriva ett inlägg om en sann historia som har med ”Hantverksgerillan” att göra. Läs den gärna … 😉

        Gilla

      • bibbipson skriver:

        Jo, jag tror du har fel, det poppar upp flera nya garnaffärer överallt nu. 🙂
        Ska läsa ditt inlägg. 🙂

        Gilla

Kommentera

